عصر ارتباطات | ||
فردا فقط به خاطر شما به راهپیمایی می آییم
[ دوشنبه 92/11/21 ] [ 2:55 عصر ] [ نوری تبار ]
رهبرا من مصطفی دیگرم فرمانده بده [ دوشنبه 92/11/21 ] [ 2:39 عصر ] [ نوری تبار ]
مفهوم صنعت فرهنگی نخستین بار در دهه ی 1930 م توسط دو نظریه پرداز اجتماعی آلمانی به نام های آدورنو و هورکهایمر ارایه شد . آن ها در ابتدا صنایع فرهنگی را دشمن جامعه خواندند؛ به این دلیل که محصولات این صنایع می توانست آثار سوء و جبرا ن ناپذیری بر فرهنگ جامعه داشته باشد .
هورکهایمر و آدورنو در مقاله "صنعت فرهنگ، روشنگری برای فریب توده ها" این گونه عنوان می کنند: در وضعیت انحصاری، تمامی فرهنگ توده ای یکسان و یکنواخت بوده و این فرهنگ به واسطه ی درهم آمیختگی فرهنگ و سرگرمی تباه و فاسد نیز شده است.از این گذشته در هم آمیختگی تبلیغات و صنعت و فرهنگ موجب می شود که این هر دو به آئینی برای منحرف ساختن انسان تبدیل شوند. بر اساس نتیجه گیری آنها، موفقیت تبلیغات در صنعت فرهنگ از آنجا ناشی می شود که مصرف کننده به رغم آگاهی از منظور اصلی مبلغان ناگزیر احساس می کند محصولات آنها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهد. [ یکشنبه 92/11/6 ] [ 12:21 عصر ] [ نوری تبار ]
امپریالیسم فرهنگی یک فرایند سلطه است که به واسطه آن قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی تلاش می کنند از طریق انقیاد ارزش ها، سنت ها و فرهنگ های اکثریت کشورهای فقیرتر و جایگزینی آن ها با دیدگاه های فرهنگی خود از برتری خود بهره برداری کرده و این برتری را حفظ کنند. امپریالیسم فرهنگی جنبه ای مهم از سیاست هایی است که دولت-ملت های سرمایه داری پیشرفته، مانند آمریکا و دولت-ملت های اروپای غربی، به شکل نظام مند برای تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود در رابطه با کشورهای کم تر توسعه یافته و ضعیف تر در "جهان سوم" اتخاذ می کنند. بنابراین امپریالیسم فرهنگی را می توان به عنوان جزیی جدانشدنی از روندهای شناخته شده در راستای جهانی شدن در نظر گرفت. به واسطه امپریالیسم فرهنگی ارزش های فرهنگ های محلی از سوی ارزش های فرهنگی مسلط غربی که با ارزش های بنگاه های چند ملیتی پیوند دارند تهدید شده و در نهایت جایگزین می شوند. [ یکشنبه 92/11/6 ] [ 12:17 عصر ] [ نوری تبار ]
نظریه تزریقی پیام به نظریه "قدرت نامحدود رسانه ها" معروف است.وسایل ارتباط جمعی مانند یک سرنگ حجیم فرض می شوند که می توانند محتوای خود را که پیام است مانند یک ترکیب شیمیایی به مخاطبین تزریق نمایند و نیجه سریع بگیرند.دوران اوج شکوفایی این نظریه بین سالهای 1920تا 1940 یعنی تقریبا بین دو جنگ جهانی بوده است و رادیو و سینما عوامل مهمی در شکل گیری این نظریه بوده اند و رژیم آلمان نازی در زمان قدرت هیتلر بیشترین کاربرد را از این نظریه داشته است.در نظریه تزریقی پیام بیشترین تاکید بر روی پیام است و در آن مخاطب دارای واکنشی انفعالی است. هدف در ارسال پیام در نظریه تزریقی، ایجاد همبستگی و نظم اجتماعی کوتاه مدت با استفاده از زمینه های هیجانی و احساسی است . [ یکشنبه 92/11/6 ] [ 12:11 عصر ] [ نوری تبار ]
خیلی تعجب میکنم وقتی میگویند درنشست ژنو پیروز شدیم من ارتباطات خواندم پیام عکس را به راحتی می فههم
وهرچه به این عکس نگاه میکنم نه عزتی میبینم و نه افتخاریو نه پیروزی و فقط از بین رفتن 30مقاومت ایرانی را میبینم و که عکس هم آن را فریادمیزند......... سادگی است اگر فکر کنیم دشمن کهنه کار ما به ما لبخند زنده است ... ......!!!! [ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:28 عصر ] [ نوری تبار ]
در میان وسایل ارتباط جمعی، مطبوعات در صفِ اوّل عوامل شکلدهنده افکار عمومی قرار دارد زیرا که به دلایل گوناگون از جمله ماندگار بودن و در هر لحظه و برهه از زمان دستیاب بودن و همچنین قیمت ارزان و تنوع مطالب و محتوا، تمام گروهها و طبقات مختلف مردم را مخاطب قرار میدهند و در نتیجه در سطح وسیع و گسترده بر افکار عمومی اثر میگذارند. از سوی دیگر اعتماد و اطمینان مردم در اغلب موارد نسبت به مطبوعات بیشتر از سایر رسانههای جمعی است و حاصل این ارتباط دوسویه بین مردم و مطبوعات، تنویر و تشکیل افکار عمومی است. افکار عمومی فقط جنبه ملّی و داخلی ندارد، بلکه امروزه به واسطه ارتباط کشورها با یکدیگر و در نتیجه ارتباط فرهنگها با هم و کوتاهی عرصه دنیا بر اثر سرعت شگرف ایجاد و پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و راههای ارتباطی و وسایل نقلیه مدرن که بازار وسیعی برای مبادله افکار و عقاید و همچنین مبادله کالاها و خدمات بهوجود آورده است و نیز گسترش نهادهای آموزشی و افزایش تعداد باسوادان، یک نوع افکار عمومی جهانی و بینالمللی پدید آمده است که بر افکار عمومی ملّی هم تأثیر میگذارد. [ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:13 عصر ] [ نوری تبار ]
میلاد پیامبر نور و مهربانی حضرت محمد (صل الله ) و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد [ شنبه 92/10/28 ] [ 3:41 عصر ] [ نوری تبار ]
"استاد رجبی "
فعالیت های فرهنگی مجموعه اقداماتی است مبتنی بر هنجارها و ارزش های یک جامعه که در قالب عناصر و اجزایی همانند : ملیت، قومیت، زبان، دین و مذهب، نژاد، جنسیت، آداب و رسوم، مفاهیم و تعابیر رایج ، نمود می یابد و هدف آن شناساندن هویت، تاریخ و میراث اجتماعی است که از نسل های گذشته تا به امروز تداوم یافته است یا در حال حاضر متناسب با مقتضای زمان و مکان تبدیل به یک ارزش یا باور اجتماعی شده است .
اهمیت و فواید برگزاری تجمعات و فعالیت های فرهنگی به شرح ذیل است : 1- باعث حفظ روحیه و شور انقلابی مردم می شود . 2- باعث ترویج مفاهیم و معارف اسلامی می شود . 3- باعث یادآوری حماسه ایثار شهدا ، جانبازان ، آزادگان در دوران مختلف جامعه می شود . 4- باعث استفاده کامل از فضاهای فرهنگی و مذهبی مثل حسینیه ها برای ایجاد تحرک فرهنگی می شود . 5- باعث تقویت مراکز فرهنگی و هنری و کمک به افزایش تولیدات این مراکز می شود . 6- باعث بهینه سازی و روزآمد کردن روش های سنتی تبلیغ و استفاده از روش های نوین تبلیغی می شود. 7- باعث هماهنگی در تبلیغ در فعالیت های رسانه ای می شود . 8- باعث تشویق و تقویت و تجهیز مراکز اطلاع رسانی و حمایت و هدایت صحیح این مراکز می شود . 9- باعث کمک به نهادهای مردمی برای فعال شدن روزمره در مسائل فرهنگی و فکری می شود . 10- باعث فعالتر شدن تبلیغات اسلامی در نمادهای محلی فرهنگی و همچنین گسترش کیفی فعالیت های تبلیغات اسلامی می شود .
[ شنبه 92/10/28 ] [ 3:35 عصر ] [ نوری تبار ]
حبل الله را چنگ می زنیم که مبادا دشمن در پراکندگی، ایمانمان را در هم شکند که «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» کلام ماندگار الهی است. پیمان هایمان را استوار می کنیم. دست های یکدیگر را می فشاریم و بر چهره هم لبخند یکدلی می زنیم که مسلمانی را چه فرق وقتی همه سر به یک قبله می ساییم و یک خداوند را می پرستیم؟ شیعه و سنی را چه فرق وقتی پیام آور دین و کتابمان یکی است که رحمت الهی را برایمان به ارمغان آورده است؟ گرامی باد هفته ای که در آن به برکت میلاد رسول عشق و ایمان، همه در ایمان به یگانگی حق تعالی، برادر و برابرند و همه یک امت خوانده می شوند ... اللهم صلی علی و آل محمد...
[ شنبه 92/10/28 ] [ 2:47 عصر ] [ نوری تبار ]
|